Luondo.nl Webwinkels
Inloggen Login vergeten?
    • begin
    • actieve onderwerpen
    • Zoeken  
    Forum > Andere webshop gerelateerde onderwerpen
    topic toevoegen reactie toevoegen

BTW bij overnemen domeinnaam?

Donna

Geplaatst: Maandag, 3 December 2012 om 11:31:24

Misschen een stomme vraag, maar hoor je btw te betalen als je een "tweedehands" domeinnaam van iemand overneemt? 

Voor mijn webwinkel wil ik de domeinnaam van mijn concurrent overnemen en ik heb nu een deal met de eigenaar gesloten. Ik vraag me alleen af of je in zo'n geval wel of geen btw erover hoort te betalen. De bedoeling is namelijk wel dat hij een factuur voor deze transactie uitschrijft. 

Iemand ideeën?

JBA

Geplaatst: Maandag, 3 December 2012 om 12:12:12

Ja, jij krijgt van de verkoper een BTW factuur. Je betaalt de BTW en vorderd deze later weer terug bij de belastingdienst. Net als andere aankopen.

Aangepast op 3-12-2012 12:12
    Donna

Geplaatst: Maandag, 3 December 2012 om 12:14:25

Logisch wel, thnx voor je reactie. Ik denk dat veel domeinnaamtransacties wel "zwart" gebeuren, maar inderdaad, ik wil het wit. Dus btw. Duidelijk!

Nathalie

Geplaatst: Maandag, 3 December 2012 om 12:16:47

Domeinnamen zijn niet vrijgesteld van btw. Dus er moet gewoon 21% boven de verkoopprijs opgeteld. Maar die kan jij dan natuurlijk ook weer terugkrijgen (tenzij je geen ondernemer voor de btw bent natuurlijk).

Edit: er was iemand me voor!

Aangepast op 3-12-2012 12:17
    Klassiek

Geplaatst: Maandag, 3 December 2012 om 12:26:35

sommige grote overnames kunnen vrij gesteld worden van btw. Dan heeft het namelijk geen zin om als ene partij btw te moeten betalen, die ze een maand later toch weer terug krijgen..en andersom..

uiteraard moeten beide partijen het mee eens zijn (meestal wel het geval).

webwinkel321

Geplaatst: Maandag, 3 December 2012 om 17:28:09

Bij grotere overnames is dat idd het geval, bij een los domeintje niet. 

E.E.

Geplaatst: Maandag, 3 December 2012 om 18:06:01

Bedankt voor de reacties. Duidelijk zo! 

Om een reactie te plaatsen dient u rechtsboven in te loggen.